Sunday, August 23, 2009

PENGALAMAN SERAM DI SEKOLAH BERASRAMA

Kisah ini berkisar di sekitar tahun 1992, sewaktu saya bersekolah di Sekolah Agama yang pernah saya ceritakan dahulu.Mungkin pada orang lain ada pengalaman yang lebih seram lagi berbanding yang saya alami. Tetapi bagi saya ini lah pengalaman yang paling menakutkan dalam diri saya sendiri.

Pernah disuatu waktu itu ,saya pun kurang pasti bila, heboh diperkatakan oleh orang sekeliling tentang hantu orang minyak ,hantu susu dan macam-macam hantu lagi. Cerita-cerita sebegitu menjadi heboh dan panas, akhirnya sampai lah ke Sekolah saya.Adalah beberapa orang senior2 di dorm sebelah mengadu pernah terdengar bunyi tapak kaki orang berjalan di dalam dorm dan akhirnya hilang begitu saja. Selain itu ada juga yang mengatakan pernah ditindih 'makhluk' tersebut sehingga mereka lemas dan tak boleh bersuara.Pengalaman mereka ini menjadi gempar sehinggakan ramai yang ketakutan dan setiap malam kami semua akan tidur berdua-dua.Penakutlah katakan!.

Maka pada suatu malam itu, kebetulan rakan saya di katil atas telah pun tidur lebih awal kerana keletihan agaknya.Maka malam itu saya tidur berseorangan saja tanpa teman. Keliling katil saya selitkan dengan kain batik dan kain sembahyang,jadilah macam kelambu...Maka lebih kurang pukul 2 atau 3 pagi agaknya tiba-tiba saya terjaga.Saya terdengar satu bunyi di dorm sebelah yang menempatkan bilik air lama yang sudah tidak digunakan lagi.Bilik air tak boleh dimasuki sesiapa pun dan pintunya telah dipaku. Bunyi itu seolah olah orang memanjat dari dalam bilik air tersebut untuk keluar dari situ. Bunyi itu semakin jelas...saya hanya dapat melihat kelibatnya melalui celah kain-kain yang saya selitkan tadi.Saya pun takut juga untuk melihat dengan lebih teliti sebenarnya. Kedengarannya lembaga itu turun dari atas dinding bilik air tersebut dan menapak di lantai dorm asrama sebelah. Masih saya ingat lagi bunyi tapak kakinya seperti orang yang memakai kasut sekolah. Tap..tap...tap...,bunyi itu berlegar disekeliling dorm sebelah sebelum ianya kembali senyap. Tak dapat saya gambarkan disini betapa saya takut sangat pada waktu itu,padahal saya belum melihatnya di depan mata, cuma mendengar dan melihat kelibatnya saja dari jauh. Orang penakutlah katakan...Tiba-tiba bunyi tapak itu berbunyi kembali dan langkah nya makin dekat menuju ke arah dorm saya. Makin hampir dan makin dekat dan terus hampir ke katil saya.Waktu itu tuba-tiba hujung kaki saya berasa kebas hingga lah ke kulit kepala dan ke hujung rambut. Bulu roma saya mula merasa meremang. Saya hanya dapat membanca ayat kursi berulan-ulang kali sambil menekup muka saya dengan bantal. Bantal di keliling saya rasa ditarik ketepi dan jatuh ke bawah katil. Hendak menjerit ,suara keakan tidak keluar. Hanya ayat kursi yang dapat menenagkan perasaan takut ini. Saya terdengar lembaga itu mengoncangkan katil saya dan memanjat katil saya naik ke atas.Entah apa lah yang bakal terjadi pada kawan saya di atas sana waktu itu saya pun kurang pasti.Selepas beberapa saat di atas katil sambil mengoncangkan katil akhirnya bunyi tu kembali senyap. Begitu juga lembaga seakan sudah pergi. Tetapi dari mana ia keluar?,sedangkan tadi ia di atas katil kawan saya?. Terbang naik ikut bumbung asrama?..Entah lah hanya Allah yang tahu.Wallahualam. Keesokan pagi kawan saya mengadu yang dia berasa telah ditindih sehingga lemas. Saya pun menceritakan kisah pagi tadi dan tak dapat berbuat apa-apa kerana ketakutan. Makhluk itu seakan-akan tahu yang saya mendengar segala gerak gerinya dan seakan ia menduga keimanan saya.Namun alhamdulillah saya masih kuatkan iman, sekurang-kurang saya tidak diserang histeria kerana ketakutan.

Itu lah kisah saya kali ini.

Nukilan ku
#Yazmin77#

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.